Divers en inclusief werven

Zo werkt dat

Divers en inclusief werven

Steeds meer werkgevers willen werken aan een diverse en inclusieve werkvloer. Aan de slag met werving en selectie dus! Maar hoe bereikt u de juiste mensen? Hoe kunt u door slim te werven mensen met verschillende achtergronden en talenten aan u binden? Met deze vijf tips helpen we u op weg.

Tip 1: Zoek op de juiste plek

Een van de redenen waarom werkgevers met hun vacatures bepaalde doelgroepen niet bereiken, is omdat ze op de plekken zoeken waar ze altijd naar personeel zochten: via hun eigen LinkedIn-pagina, hun eigen netwerk en vaste wervingsbureaus. Onze adviseurs geven u advies over divers en inclusief werven, kennen allerlei manieren om diversiteit te bevorderen en kunnen een deel van uw personeelsbehoefte vervullen. 

Tip 2: Maak inclusieve vacatureteksten

Veel vacatureteksten zijn niet-inclusief, zonder dat de schrijvers zich daarvan bewust zijn. Vacatureteksten worden vaak nog geschreven voor ‘de witte man’. Woorden als ‘je bent een echte leider’ spreken vrouwen minder aan dan ‘je kan goed leidinggeven aan een team’, terwijl er in feite hetzelfde staat. Vrouwen zullen dan ook minder snel reageren. Een ander voorbeeld is ‘perfecte beheersing van het Nederlands’. Dat is voor lang niet alle functies nodig. Toch kom je die eis vaak tegen. En daarmee schrikken werkgevers bijvoorbeeld mensen met dyslexie of een andere eerste taal af. Terwijl ze wellicht alle andere vaardigheden in huis hebben. 

Tip 3: Wees alert op vooroordelen

Bij de selectie van kandidaten komt vervolgens een andere uitdaging om de hoek kijken. Want of we nu willen of niet: iedereen heeft vooroordelen. Het is belangrijk dat we ons daarvan bewust zijn. En dat we sneller een klik hebben met iemand die op ons lijkt. Zoals in dit voorbeeld. Pieter vertrekt als IT-manager. Hij was goed in zijn werk en ‘een goeie vent’ met wie de werkgever altijd zo kon lachen op de bedrijfsborrel. Zo’n collega willen we weer! Dan komt Achmed op gesprek. Hij heeft veruit de beste kwalificaties. Maar hij lijkt niet op Pieter. Jeroen daarentegen wel. Het klikt gewoon. Maar Jeroens CV is wat mager. De kans dat de werkgever op onderbuikgevoel voor Jeroen kiest is groot, terwijl Achmed geschikter was voor de baan.

Tip 4: Selecteer op skills, niet op ‘de klik’

Als we ons bewust zijn van onze vooroordelen en voorkeuren, dan kunnen we er rekening mee houden en op een andere manier gaan werven. Denk bijvoorbeeld: een beetje wrijving kan wijzen op een nieuw talent of andere blik in het team. Immers: zonder wrijving geen glans. Wat kan helpen om op skills te selecteren is door competentiegericht te werven. Daarbij zijn niet diploma’s leidend, maar juist de aparte skills die iemand aantoonbaar beheerst. Zo werft u objectief én kunt u specifiek op taakniveau kijken of iemand goed op de functie past.

Tip 5: Stel doelen en meet de resultaten

Een andere manier van werven en werken aanleren gaat niet vanzelf. Maak het uzelf  daarom gemakkelijk. Bijvoorbeeld door af te spreken dat bij gelijke geschiktheid de kandidaat wordt geselecteerd die het team diverser maakt. Wat daarbij helpt is diversiteits- inclusiviteitsdoelen te stellen en vervolgens te meten of en hoe die doelen zijn behaald. Zo blijft u voortdurend leren en de diverse en inclusieve werkvloer optimaliseren.

‘Vaak denken mensen dat divers en inclusief erven alleen gaat over verschillende culturen. Maar het gaat over iedereen, ongeacht sekse, geaardheid, arbeidsgeschiktheid, leeftijd, kleur en meer'

Sarah Elbadr-Boers, kwartiermaker van Amsterdam Divers en Inclusief Lees het artikel

De WSP samenwerkingspartners:

AM match
Pantar
Uithoorn
De Ronde Venen
Ouder-Amstel
Haarlemmermeer
Diemen
Amsterdam
Amstelveen
Aalsmeer
UWV
AM match, Pantar, Uithoorn, De Ronde Venen, Ouder-Amstel, Haarlemmermeer, Diemen, Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, UWV