Sociaal, betrouwbaar, doortastend in het verkeer. Zo maar een paar eigenschappen van een goede buschauffeur. Maar waar vind je de juiste talenten op een krappe arbeidsmarkt? Marieke Wijdogen, coördinator Instroom en SROI* van Connexxion-Transdev, ging de samenwerking aan met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Samen leidden ze Niyat Kiris en vijf andere kandidaten met wat extra hulp op tot buschauffeur. Marieke: ‘Het succes overtreft al onze verwachtingen.’

Marieke Wijdogen en Niyat Kiris

Als je in de regio Groot-Amsterdam de bus pakt is de kans groot dat je met Connexxion reist. Het vervoersbedrijf is onderdeel van het internationale Transdev. Marieke Wijdogen zorgt er als coördinator Instroom en SROI onder andere voor dat de organisatie haar maatschappelijke doelstellingen haalt, met name op het gebied van personeel. Marieke: ‘Onze passagiers zijn heel divers en komen van over de hele wereld. Onze medewerkers moeten dan ook een afspiegeling zijn van die wereld.’

Bij de werving van kandidaten voor de functie van buschauffeur loopt Marieke tegen een uitdaging aan. ‘We krijgen veel sollicitanten, maar kunnen de laatste jaren in een krapper wordende arbeidsmarkt de match moeilijker maken. De selectie aan de poort bij ons is best streng. Een buschauffeur heeft immers de verantwoordelijkheid om mensen veilig van A naar B te brengen in soms lastige verkeerssituaties. Niet iedereen is daarvoor geschikt. De opleiding bestaat naast praktijkoefeningen zoals rijles en bijzondere manoeuvres maken ook uit veel theorie. Dat maakt het best pittig voor kandidaten, en voor ons als organisatie bovendien erg kostbaar.’ 

Om de tafel

Connexxion-Transdev werkt al langer samen met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) voor de werving van kandidaten. ‘Anderhalf jaar geleden ben ik met onze adviseurs van WSP om de tafel gegaan om de mogelijkheid van nauwere samenwerking te onderzoeken in het werven en opleiden van buschauffeurs. We zochten samen naar een manier om mensen die niet het perfecte cv hebben maar wel de juiste eigenschappen op zo’n manier te begeleiden dat zij de stap naar een baan als buschauffeur kunnen maken.’

‘Het was fijn dat via WSP ook een jobcoach betrokken was die de kandidaten begeleidde’

En dat lukte. Marieke: ‘We creëerden samen een opleidingstraject waarvoor WSP de werving, selectie en begeleiding van kandidaten ging verzorgen. We begonnen simpelweg met een wervende flyer voor het traject, die bij een recruiters en jobcoaches binnen en buiten gemeenten en UWV onder de aandacht van mogelijke kandidaten werd gebracht. Samen met WSP organiseerden we vervolgens een traject met een kennismakingsmiddag voor geïnteresseerden, vervolgens sollicitatiegesprekken en begeleiding voor kandidaten.’

Niyat Kiris

Niyat Kiris (46) is een van de sollicitanten. Geboren en getogen in Amsterdam en van Turkse afkomst, werkte Niyat 24 jaar in een groothandel en daarna nog 9 jaar in de logistiek. Niyat: ‘Mijn lichaam kon het zware werk niet goed meer aan. Ik zat tijdelijk thuis toen een adviseur van WSP me op dit opleidingstraject voor buschauffeur wees. Het leek me een leuk en sociaal beroep. Dit was mijn kans om iets anders te gaan doen. Dus ik solliciteerde.’  

Opleiding

Negen kandidaten gaan van start met de opleiding van 4 maanden. En dat is best even wennen. Niyat. ‘Ik was lang niet meer naar school geweest. De opleiding bestaat uit veel theorie zoals over verkeersregels, maar ook bijvoorbeeld over de techniek van een bus. Ik heb keihard gewerkt. Na school elke dag 3 tot 4 uur huiswerk maken. En mijn zoon heeft me steeds overhoord.’

 

Marieke Wijdogen, Niyat Kiris en Erik de Vos, Connexxion

V.l.n.r. Marieke Wijdogen, Niyat Kiris en Erik de Vos

De kandidaten krijgen extra ondersteuning bij het leren. Wel is het voor Marieke en haar collega’s soms even zoeken hoe deze hulp geboden kan worden. ‘We moesten samen het wiel uitvinden. De een had wat extra uitleg of meer tijd nodig, de ander een extra tentamen. Bijvoorbeeld als iemand de Nederlandse taal minder goed beheerst. Het was fijn dat via WSP ook een jobcoach betrokken was die de kandidaten begeleidde en bij wie ze terecht konden met praktische en persoonlijke vragen.’ 

‘Als je zelf de eerste bus van de dag rijdt,  hoe kom je er dan zonder auto?’

Soms vraagt de ondersteuning ook om een creatieve oplossing, weet Erik de Vos, leidinggevende bij Connexxion. ‘Een van de kandidaten had nog geen vervoer naar de startlocatie van de buslijn waar hij op zou gaan rijden. Want als je zelf de eerste bus van de dag rijdt, hoe kom je dan zonder auto bij het busstation? We zijn samen het gesprek aangegaan en spraken af dat hij een maand op een andere bus kon rijden. Zo had hij tijd om eigen vervoer te regelen. En nu rijdt hij alsnog op de juiste buslijn.’

Resultaat

Het resultaat mag er zijn: negen nieuwe collega’s van wie er zes als buschauffeur in dienst zijn. En drie mensen zijn elders in de organisatie aan de slag gegaan. Marieke: ‘Dit succes hadden we nooit verwacht. De tweede opleiding is inmiddels van start!’ Erik heeft Niyat inmiddels aan zijn team toegevoegd en heeft er een ‘uitstekende en sociale’ collega bij op de buslijnen rond Schiphol. En daar is Niyat heel blij mee. ‘Ik ben heel trots dat ik met maar één herexamen ben geslaagd. Laatst kreeg ik in de bus een compliment van een piloot. Hij zei: “Dank u wel. U hebt ons veilig naar Schiphol gebracht.” Dat contact met passagiers maakt mijn dagen extra leuk. En weet je wat? Mijn zoon wil nu ook buschauffeur worden!’

*Sinds 1 februari voert Marieke haar nieuwe functie van HR business partner bij Connexxion-Transdev uit.