Van Gogh Museum en sociale firma Breedweer creëerden in samenwerking met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam werkplekken voor acht talenten met een arbeidsbeperking. Teamleider facilitaire dienstverlening Danielle Versluis (Van Gogh Museum) en projectleider Hicham Mrabet (Breedweer) zijn nauw betrokken bij hun begeleiding. Daniëlle: ‘De mensen zijn in dienst bij Breedweer en werken bij ons in de schoonmaak, bij de bezoekersservice of een andere plek in onze organisatie. Met deze leerwerkplekken kunnen wij betekenisvol zijn in hun loopbaan.’

De samenwerking tussen Van Gogh Museum en Breedweer start in 2019. In dat jaar wint Breedweer de aanbesteding van Van Gogh Museum voor het uitvoeren van schoonmaak en andere facilitaire taken volgens de Sustainable Development Goals (SDG’s). Daniëlle: ‘Van Gogh Museum wil op deze manier onder andere bijdragen aan een inclusievere werkvloer.’ Een van de afspraken die ze maken is om ruimte te bieden voor sociale werkplekken waar mensen zich duurzaam kunnen ontwikkelen. Hicham: ‘Breedweer biedt een opleiding aan en geeft deze medewerkers na een jaar ook een baangarantie.’ In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt kunnen personeel vinden en sociale werk bieden zo goed hand in hand gaan.

Om de samenwerking goed van start te laten gaan schakelt Breedweer de Sociaal Werkkoepel Amsterdam in. Breedweer is partner van deze netwerkorganisatie, die de verbinding legt met de afdeling Sociaal Werk van gemeente Amsterdam en met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Want hoe pak je zo’n traject goed aan? Waar vind je de juiste kandidaten? Hoe begeleid je hen op de werkvloer? En welke gemeentelijke afdelingen moet je erbij betrekken? 

Vast aanspreekpunt

WSP wordt het vaste aanspreekpunt voor Breedweer. De sociale firma krijgt een eigen adviseur van WSP die de werving en selectie van de kandidaten op zich neemt, de subsidiëring organiseert, de verbinding met de begeleiders en jobcoaches van gemeente Amsterdam legt en vraagbaak is voor alles wat er verder bij de organisatie van het leerwerktraject voor de groep komt kijken. De jobcoaches, Breedweer en Van Gogh Museum organiseerden gezamenlijk de eerste kennismakingsdag bij het Van Gogh Museum. ‘Zo kregen de mensen een beeld van hun werkplek, van elkaar en ieders achtergrond. Dat was goed om het ijs te breken.’

‘Bij de bezoekersservice bloeit Jhazyro helemaal op’

In juli 2022 gaat de groep, na de nodige vertraging door de coronacrisis, dan echt van start. Allen beginnen aanvankelijk in de schoonmaak in het bestaande team van Breedweer. Hicham: ‘In het begin hebben we echt samen het wiel uitgevonden. Want iedere medewerker heeft andere talenten en ondersteuningsbehoeften. De een heeft bijvoorbeeld wat meer uitleg nodig, de ander wat meer tijd.’ Daniëlle vult aan: ‘Tegelijkertijd moet het museum op tijd schoon zijn voor onze bezoekers. Dat is best een puzzel.’

Advies

Hicham heeft elke week een gesprek met de medewerkers. Zij hebben daarnaast ook wekelijks contact met een van de twee vaste jobcoaches van gemeente Amsterdam. Hicham: ‘Onze adviseur van WSP is ook een dag mee komen werken om een beeld te krijgen van de werkzaamheden en te kunnen adviseren hierin.’ Op basis van de ervaringen van alle betrokkenen besluit het team steeds wat een medewerker nodig heeft. Daniëlle: ‘De oplossingen kunnen heel divers zijn. Moet de inzetbaarheid omlaag? Wil de medewerker zich ontwikkelen en de schoonmaakopleiding volgen? Of misschien is een andere functie in het museum veel geschikter?’

Jhazyro laadt de audiotours op

Een mooi voorbeeld is de ontwikkeling van Jhazyro. Hicham: ‘Ik merkte dat hij niet tot zijn recht kwam in zijn werk. Uit de gesprekken die zijn jobcoach en ik met hem voerden kwam duidelijk naar voren dat hij meer wilde samenwerken. Samen met de HR-afdeling, die inclusieve werving intern bevordert, en de teamleiders van het museum zochten we naar de juiste plek. Uiteindelijk heeft Jhazyro een dagje meegelopen bij de bezoekersservice. En dat bleek een hele goede match!’ Jhazyro maakt er nu de audiophones en het apparaat van de multimediatour gereed voor de museumbezoekers, helpt hen met kluisjes en andere vragen. Daniëlle: ‘Bij de bezoekersservice bloeit Jhazyro helemaal op.’ [Lees hier het hele verhaal over Jhazyro]

Harrie training

Inmiddels heeft het schoonmaakteam het werk goed onder de knie. Hicham: ‘Twee van hen gaan nu ook de opleiding volgen.’ Daarnaast hebben collega’s van Breedweer en Van Gogh Museum die met de groep werken een Harrie-training via de Sociaal Werkkoepel gevolgd. Tijdens de training leren deze collega’s een medewerker met een arbeidsbeperking te begeleiden op de werkvloer. ‘Heel waardevol’, vindt Daniëlle. ‘Door mensen beter te begrijpen kunnen wij ze beter begeleiden en voelen zij zich ook meer thuis bij ons in het museum. Dat is de basis voor een fijne samenwerking en een mooie loopbaanontwikkeling. Daar worden wij ook blij van!’