Windkracht zes en bakken met regen. Of juist een felle zon. Matroos Berend Kiers wordt er niet koud of warm van. Sinds februari is hij via Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam aan de slag bij Blom Sleepdienst en Dekschuiten Verhuur. Manager Donny Appelboom: ‘Berend heeft precies de mentaliteit en ervaring die wij zochten.’

Voor Berend heeft de binnenvaart weinig geheimen. Als schipperskind groeit hij op het water op. Op zijn zeventiende krijgt hij zijn eerste baan als matroos op een containerschip. Het arbeidsethos wordt hem al vroeg bijgebracht. Berend: ‘Als ik me versliep, gooide de schipper een emmer koud water mijn kooi in. Op een schip is het hard werken. Maar er is ook tijd voor een geintje. Dat past bij me.’

Na de containervaart werkt Berend jarenlang op een passagiersboot in de Amsterdamse grachten. Maar dan verliest hij het plezier in zijn werk. ‘Ik kon er alleen in de weekends werken. Daardoor kon ik jarenlang niet voetballen. Het ging me tegenstaan.’ Berend vertrekt en komt bij de gemeentelijke groendienst Pantar terecht. ‘Ik wilde hoe dan ook werken. Want ik kan niet stil zitten. Maar ik paste er niet en kwam een jaar lang in een uitkeringssituatie terecht. Gelukkig ben ik via die weg wel in contact gekomen met Dirk Dijk van Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP).’

Voorschakeltraject

Dirk Dijk is accountmanager voor werken op het water, in de haven en de logistiek. Hij legt de verbinding tussen werkzoekenden en werkgevers. Dirk inventariseert Berends wensen, maakt een inschatting van zijn ervaring en kwaliteiten en stelt hem voor om een voorschakeltraject voor werken op het water te volgen. In deze trajecten van Amsterdamwerkt!, het reïntegratiebedrijf van gemeente Amsterdam, leren deelnemers in 1 tot 3 maanden de basisvaardigheden die nodig zijn om op het water aan de slag te kunnen. Berend: ‘Nou, dat zag ik wel zitten.’

‘Je leert ook open en eerlijk communiceren met collega’s. Super belangrijk.’

Tijdens het voorschakeltraject haalt Berend diverse certificaten, zoals een VCA veiligheidscertificaat en een marifooncertificaat. Ook werkt hij aan zijn werknemersvaardigheden. Berend: ‘Je leert bijvoorbeeld ook open en eerlijk communiceren met collega’s. Super belangrijk. Ik ben heel blij dat ik dit traject heb kunnen volgen. Het enige wat me niet gelukt is, is mijn Vaarbewijs 1 halen. Mijn vader is in die tijd overleden, vandaar.’

Vaaruren

Terwijl Berend zijn voorschakeltraject afrondt, legt Dirk de verbinding met Donny Appelboom, teammanager en planner bij Blom Sleepdienst en Dekschuiten Verhuur. Donny: ‘Wij leveren bouwmaterialen over het water, bijvoorbeeld voor het herstel van kades en muren aan de grachten in de stad. We slepen containerschepen, brengen pakketbestellingen naar zeeschepen, leveren dekschuiten voor evenementen, van alles. Daar kunnen we regelmatig nieuwe mensen bij gebruiken. Die zijn moeilijk te vinden. Maar via WSP hebben we al een aantal kandidaten gehad.’

De laatste kandidaat van WSP moest helaas vertrekken. Donny: ‘Hij was heel goed. Maar hij kreeg fysieke klachten. Dat was pure pech. Maar Dirk heeft vervolgens Berend aan ons voorgesteld.’ Samen met Berend, Dirk en een gespecialiseerde jobcoach van gemeente Amsterdam ging Donny om de tafel. Donny: ‘Berend had al ervaring als matroos. Daardoor had hij al de vaaruren die je moet hebben om te mogen werken op een schip. Zo kon hij zijn voorschakeltraject sneller afronden en eerder bij ons beginnen. Dat was fijn. En klikte het gewoon. We spreken dezelfde taal.’

Geluk

Sinds 1 februari is Berend aan de slag als matroos. Hij komt op eindeloos veel plekken in het havengebied en de grachten. Aankoppelen, afkoppelen, touwen oprollen, schilderonderhoud plegen: op een schip is altijd wat te doen. Donny: ‘Het is veelzijdig werk, fysiek, en je moet je handen vuil durven maken. Als je daar je geluk uit kan halen, zit je goed.’ En dat lukt Berend aardig. Berend: ‘Een paar weken geleden was ik bij de Oranjewerf. Regen regen regen, aan een stuk. Dan sta ik met de man van die werf rustig geintjes te maken in mijn regenpak. Met mijn collega’s ook trouwens. Die nemen me nog wel eens te grazen, en andersom, haha!’

‘Fijn dat de ondersteuning vanuit WSP en de jobscoach er is’

Al is Berend pas vier maanden in dienst, volgens Donny voelt het of hij al jaren bij Blom werkt. Donny: ‘Hij past goed in het team. Dat is belangrijk. We moeten goed op elkaar ingespeeld zijn voor de veiligheid. Maar we weten wat we aan hem hebben. Bij Berend was de rol van de jobcoach dan ook beperkt. Er was niet zo veel te bespreken.’ 

Ondersteuning

Bij een aantal vorige kandidaten van WSP was de rol van de jobcoach wat groter. Donny: ‘Dan bespraken we bijvoorbeeld de taken, de belastbaarheid of de communicatie onderling. Het is dan fijn dat die ondersteuning er vanuit WSP en de jobcoach er is. Er is hier altijd wel werk, ook voor mensen die re-integreren. Maar we zijn wel een commercieel bedrijf. De gemeente helpt nu heel goed om kandidaten op weg te helpen en in die periode de werkgever te ondersteunen, ook met subsidie. En bevalt de samenwerking zoals bij Berend, dan bieden wij natuurlijk een contract aan.’

Als je Berend vraagt wat hij in de toekomst zou willen, dan zou hij nog wel zijn Vaarbewijs 1 willen halen. Donny: ‘Dan zou Berend zeeschepen kunnen beleveren met een kleine boot. Of met de gemeente meevaren om inspecties te doen.’ Dat lijkt Berend wel wat. Maar het belangrijkst vindt hij dat hij het vertrouwen in zichzelf en in de mensen weer terug heeft. ‘Het was een lastige tijd. Qua werk, privé en financieel. Maar nu heb ik een leuke baan en goede begeleiding. En over een jaar ben ik uit de schuldsanering. Dan kan ik mijn voetbalteam weer op een drankje trakteren in de derde helft. Daar kijk ik heel erg naar uit.’