Manager Richard Ozdemirci van La Place Schiphol kan in zijn handen wrijven. Door een andere manier van werven met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) heeft hij veel nieuwe collega’s mogen verwelkomen. Sterker nog: hij helpt andere managers van HMSHost met nieuwe medewerkers. Zoals met Eduard Wijngaarde, die via WSP bij hem aan de slag ging, en zich helemaal thuis voelt.

Eduard Wijngaarde werkt als countermedewerker op Schiphol: ‘Vroeger maakte ik metro’s schoon. Toen kwam corona en raakte ik mijn baan kwijt. Ik sprak met WSP en zei: als u een vacature heeft, dan kunt u mij bellen. Want in de lockdown was het door alle maatregelen lastig om te solliciteren. Toen kreeg ik een telefoontje voor een vacature op Schiphol. Ah, mooi, dacht ik. En ik kwam bij Richard op gesprek. Ik zei: ik heb altijd gewerkt en ik wil graag werken. Het liefst ben ik onder de mensen. Dus in het restaurant lopen, mensen helpen en alles netjes houden, dat past bij mij.’ 

En zo tekende Eduard zijn fulltime contract bij La Place. Dat klinkt als een uiterst eenvoudige sollicitatieprocedure. Manager Richard vertelt: ‘En dat is het ook: simpel en snel. Dat was vroeger heel anders. We hebben veel uitgeprobeerd en er zit veel organisatie achter om het voor kandidaten zo simpel mogelijk te maken. Maar het is precies één van de redenen die onze manier van werven zo succesvol maakt.’

Anders naar de arbeidsmarkt kijken

Succes behalen bij het werven van personeel, dat was hard nodig volgens Melissa Sloetjes, verantwoordelijk voor recruitment bij HMSHost. ‘Toen de luchtvaart in januari 2021 weer een beetje begon aan te trekken, hadden veel mensen de horecabranche verlaten. Of ze waren tijdelijk aan de slag bij de GGD. We moesten op een andere manier naar de arbeidsmarkt gaan kijken. Toen heb ik contact gezocht met WSP.’

‘Met geld werken, dat zag Eduardo niet zitten. Dus hebben we andere taken voor hem’

Als groot horeca exploitant, met alleen al op Schiphol 24 managers, leek online werving de snelste weg. Melissa: ‘Voor veel sollicitanten werkt dat prima. Maar we zagen dat sommige mensen het vaak best lastig vinden om online te solliciteren. Beperkte online vaardigheden, een taalbarrière, het kan allerlei oorzaken hebben. WSP is toen samen met Richard een pilot gestart om deze doelgroep op een andere manier te benaderen.’ 

Snel schakelen

Richard vertelt enthousiast over de wervingsstrategie: ‘WSP zorgde voor bekendheid van de vacature en bracht deze actief onder de aandacht van werkzoekenden in de regio Groot-Amsterdam. Via een app-groep hielden we nauw contact met WSP adviseurs om de doorverwijzing van kandidaten zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Mijn assistent Radja Salman en ik hielden dagelijks een dagdeel vrij voor sollicitaties en WSP plande de kandidaten in. Het kwam langzaam op gang, maar toen… het werd booming! Op een gegeven moment hadden we wel 3 à 4 gesprekken per dag. Doordat we snel konden schakelen met WSP was er ineens veel meer mogelijk.’

Drempels wegnemen

Volgens Richard zijn werkgevers zich niet altijd bewust van de drempels die sommige kandidaten hebben om te solliciteren. Richard: ‘Vroeger moesten kandidaten 3 keer langskomen voor ze bij ons aan de slag konden. Eerst een sollicitatie, dan een arbeidsvoorwaardengesprek, en vervolgens het contract tekenen. Dat kost 3 keer 20 euro aan treinkaartjes. En veel kandidaten hebben een uitkering. Ze hebben dat geld simpelweg niet. Of neem alleenstaande moeders. Zij kunnen niet makkelijk 3 keer oppas voor hun kinderen krijgen. Die drempels om te kunnen solliciteren moet je wegnemen.’ 

Richard ging met WSP om de tafel om te kijken hoe dat anders kon. ‘We moeten kandidaten meteen duidelijkheid geven of ze zijn aangenomen of niet, vonden we. En we vragen niet meteen naar ervaring, maar gaan uit van motivatie. Wíl je bij ons werken? Dat is het uitgangspunt. Die ervaring doe je vanzelf bij ons op. En als ze zijn aangenomen, tekenen ze meteen een contract en kunnen ze starten.’ 

Persoonlijke benadering

Naast het versnellen van de procedure is ook een persoonlijke benadering van mensen heel belangrijk. ‘We hielpen Eduardo in zijn stap naar werk door via WSP gebruik te maken van een financiële regeling. Daarmee hebben we de eerste twee maanden een treinabonnement naar Schiphol vergoed. Verder keken we vooral naar wat hij kán, niet andersom. Dus toen hij aangaf dat hij liever niet met geld werkt, werd kassa kunnen draaien geen harde eis meer. Zo kon Eduardo wél bij ons komen werken. En daar zijn we heel blij mee!’ 

Vinger aan de pols houden

In het begin zaten Eduardo en Richard elke dag even samen. Richard: ‘Dan vroeg ik: Hoe voel je je? Zit je op je plek? Wat kunnen we nog meer doen? In het begin is het belangrijk dat je een vinger aan de pols houdt en zorgt dat mensen zich thuis voelen. En gewaardeerd. Dan komt de rest vanzelf. Bovendien was Eduard er een jaar tussenuit geweest, dus dan moet je ook weer even wennen aan het werkritme. Nu hebben we er een heel fijne collega bij die supervriendelijk is tegen onze gasten en het restaurant altijd schoon achterlaat voor de collega’s na hem.’

Flexibele roosters maken

Het werkrooster is sinds de komst van Eduardo en andere nieuwe collega’s ook aangepast. Richard: ‘We hebben nu in ons roostersysteem staan wie wel en niet kassa kan draaien. Dat was in het begin niet zo. Kwamen we er opeens achter dat we van de 8 medewerkers die werkten maar 3 kassa konden doen. Oeps! Dat is nu opgelost. Een nadeel voor andere collega’s is wel dat zij wat vaker kassa moet draaien dan voorheen. Als je met deze mensen het gesprek aangaat over waarom we nu zo werken dan begrijpen ze dat heel goed.’

‘Wij maken individuele afspraken, maar wel met het volle verstand’

De flexibele roosters maakten het volgens Richard ook makkelijker om mensen met een tijdshandicap in dienst te nemen. ‘Een alleenstaande moeder die nu fulltime bij ons werkt had dat vroeger niet gekund, omdat ze de kinderen naar de BSO moet brengen. Dus wij hebben gezegd: wij maken individuele afspraken, maar wel met het volle verstand van wat we redelijkerwijs van iemand mogen verwachten.’

Voordelen

Richard zag het aantal sollicitanten stijgen, tot wel 80 in de eerste 5 maanden, waarvan 57 mensen zijn aangenomen. ‘Op een gegeven moment waren wij zelfs de enige horecalocatie van HMSHost op Schiphol met te veel personeel. Op sommige dagen stuurden wij wel tien mensen door naar collega’s.’ Zo zette Richard Eduardo ook in bij bread!, een andere locatie van HMSHost. ‘Collega’s zien nu ook hoe goed Eduardo werkt en willen meer weten over werken met de doelgroepen van WSP.’

Vooroordelen

Richard is er trots op het resultaat. Terugblikkend: ‘Het probleem was dat er een vooroordeel was over de doelgroep, ook bij mij. Kunnen we dat wel regelen en waarmaken? Want waar loop je tegenaan als je met deze doelgroep gaat werken? Maar de dingen waar wij tegenaan liepen, hebben wij verholpen. En op een gegeven moment kwamen mensen binnen waarvan we dachten: wow, dus zo kan het ook!’

Een voorbeeld van zo’n wow-moment kan Richard wel noemen. Richard tegen Eduardo: ‘Weet je nog, die ene keer? Ik ging zogenaamd een beetje streng doen. Want we dollen wel eens met elkaar. Alles zag er spic en span uit. Ik zag slechts één klein papiertje op de grond. Maar ik zei: Hé Eduard, hoe kan dat? Een meneer die het zag gebeuren zei: Als ik een restaurant had, dan had ik hem meteen aangenomen. Hij heeft ons heel vriendelijk geholpen en alles is zo netjes hier. Dat was zo’n mooi compliment!’ 

Thuis voelen

Eduard is helemaal op zijn plek. ‘Het is leuk om complimenten te krijgen. Het bevalt goed. Ik vind het zo fijn om weer aan het werk te zijn. Ik ben lekker bezig. Thuis zitten vond ik maar niks. Daar ga je je niet beter van voelen. We hadden veel geluidsoverlast van de buren. En doordat ik weer werk kreeg, werd het ook mogelijk om te verhuizen. Nu woon ik heerlijk rustig. Ik voel me thuis. Thuis en op mijn werk.’

In maart organiseerde HMSHost i.s.m. WSP nog een Schiphol Horeca Jobtour voor sollicitanten. Resultaat: 23 nieuwe enthousiaste collega’s.