Een jaar na de ondertekening van Banenplan Schiphol is in januari de honderdste baan gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Luis Duran Salazar ging via Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam aan de slag in een logistieke functie als declarant bij Customs Support. Directeur Annemiek Ploumen is maar wat blij met hem: ‘Luis spreekt de taal van Schiphol. We hebben aan een half woord genoeg. Dat is heel waardevol.’

Beeld: Thomas van Schaik

Foto: Annemiek Ploumen (links) en Luis Duran Salazar

Annemiek Ploumen is regiodirecteur bij Customs Support van onder andere de vestiging op Schiphol. Hier wordt onder andere de administratieve afhandeling van douanezaken voor luchtvracht verzorgd. In de achterliggende loods worden goederen klaargemaakt voor vertrek en gecontroleerd voordat ze door de slagboom naar de vliegtuigen voor export naar het buitenland gaan. “Pas op!” waarschuwt Annemiek. “Loop maar even achter mij aan. Het is hier een komen en gaan van heftrucks.” Want coronacrisis of niet, het goederenvervoer op Schiphol gaat gewoon door.  

‘In nauwe samenwerking met WSP zijn we met een leerwerktraject voor kandidaten gestart’

Een jaar geleden had niemand kunnen bedenken dat we in een pandemie terecht zouden komen en dat Schiphol grotendeels stil zou komen te liggen. De ambitie in het Banenplan Schiphol van gemeente Amsterdam, WSP en Luchtvaart Community Schiphol om in drie jaar 750 banen te creëren, leek ineens mijlenver weg. Maar terwijl veel werkgevers in zwaar weer zitten, ontstaan er voor sommige bedrijven juist kansen in deze tijd. Annemiek: “Door de Brexit hebben wij juist meer werk.”

Samenwerking

Door de Brexit is de administratieve last op transport van en naar het Verenigd Koninkrijk enorm toegenomen. Annemiek: “Voor het goederenverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk moeten bedrijven nu evenveel administratie bijhouden als voor een transport naar, pak ‘m beet, Bolivia. Daar hebben we meer personeel voor nodig. Daarom hebben we vorig jaar in het MT besloten om de werving van personeel in samenwerking met de werkgeversservicepunten landelijk aan te pakken en leerwerktrajecten met kandidaten te starten.” 

Beeld: Thomas van Schaik

Een van de functies waar Customs Support veel vraag naar heeft is declarant. Annemiek: “De declarant controleert voor bedrijven de administratie die bij import en export komt kijken. Nou Luis, vertel jij even wat die administratie precies inhoudt. Jij hebt tenslotte net in december je basisdiploma voor declarant behaald, met een 7,5 nog wel!” Luis knikt trots. Dan bescheiden: “Ik doe nog niet alles hoor! Alleen exportdocumenten. Dat is makkelijker. Daarvoor check ik bijvoorbeeld het aantal goederen en de bedragen op de facturen, de douanecodes die erbij horen en of de klant de juiste invoertarieven heeft opgegeven.”

Ervaring op Schiphol

Luis Duran Salazar (54) kwam bij Customs Support terecht via WSP. De Boliviaanse Amsterdammer werkte jarenlang in logistieke functies op Schiphol, ging voor een paar jaar naar Bolivia, en kwam weer terug naar Nederland. Aanvankelijk vond hij tijdelijk werk op Schiphol, maar kwam vervolgens thuis te zitten. Luis: “Ik ben de jongste niet meer, maar ik heb wel veel ervaring op Schiphol. Ik had iemand nodig die me een kans wilde geven.”

Beeld: Thomas van Schaik

En die kans kwam er. Jobhunter Tanya Hoedt en accountmanager Tymen van Dijk van Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam zagen een match tussen het CV van Luis en de functie van declarant bij Customs Support. Tymen: “Ik kreeg het CV van Luis via een collega van gemeente Amsterdam. Hij zat in de bijstand. Toen ik zag dat Luis zowel logistieke als administratieve ervaring had op Schiphol, zag ik dat hij een goede kandidaat zou zijn voor het leerwerktraject tot declarant. Toen heb ik hem gebeld. Hij wilde dolgraag.”

‘Het is fijn om een ervaren kracht te hebben die het wereldje kent’

Na twee selectierondes werd Luis toegelaten tot het leerwerktraject. Het traject startte met een inhouse opleiding bij Customs Support van drie maanden waar vijftien kandidaten door heel Nederland aan deelnamen. Tymen: “WSP en Customs Support creëerden in nauwe samenwerking een opleidingstraject. Daarbij zorgden wij ervoor dat de kandidaten gedurende de opleiding hun uitkering behouden en dat de opleiding wordt betaald. En Customs Support stond garant voor een baan voor Luis als hij zijn diploma zou halen.”

Diploma

Dat diploma halen was nog niet eenvoudig. Luis: “De basisopleiding tot declarant was heel pittig. Maar ik hou van uitdagingen. Ik heb het basisboek Douanewetgeving doorgeploeterd en met verschillende programma’s leren werken. En ik heb het gehaald! Sinds 1 januari ben ik in dienst. Ik ben ontzettend blij dat ik deze kans heb gekregen. En declarant is een krapteberoep. Met mijn perspectief voor de toekomst zit het wel goed.”  

Annemiek is heel tevreden met de prestaties van Luis. “Hij is positief, leergierig en draait goed mee in het team, ondanks het feit dat hij tijdens de coronacrisis is begonnen. Dan is het extra moeilijk om je weg te vinden in een organisatie. Maar dat doet hij ontzettend goed. Als werkgever is het fijn om er een ervaren kracht bij te hebben die het wereldje kent. Maar daarnaast geeft het ook voldoening dat ik Luis heb kunnen helpen met dit opleidingstraject. Dat doet me goed.”