Schipper Arie Slagt leidt als erkend leerbedrijf lichtmatrozen op voor de binnenvaart. Dat doet hij in nauwe samenwerking met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP), dat talenten bij hem plaatst in het schakeltraject Werken op het Water. Arie: ‘Bij Clement zag ik al snel: dat gaat wat worden met die jongen.’

Schipper Arie Slagt vaart tussen Amsterdam en Zaandam.

‘Ik zie al snel of iemand geschikt is voor de binnenvaart’

Arie Slagt vaart met zijn duwsleepschip tussen Amsterdam en Zaandam. Bij de Cargill-opslag in het westelijk havengebied laadt hij zijn boot vol met cacaobonen. Om de lading twintig kilometer verderop weer te lossen bij de cacaofabriek van diezelfde multinational. De zoete geur van cacao komt je er tegemoet. Als Arie zijn schip in het water langs de kade heeft gelegd en de lading is gelost, is het tijd voor koffie in de kajuit. 

Erkend leerbedrijf

Arie woont en werkt al zijn hele leven op het water. Niet zo gek dat Dirk Dijk, accountmanager van WSP, hem benaderde voor Werken op het Water, een schakeltraject van theorie en praktijk waarbij kandidaten in acht weken worden klaargestoomd voor een baan in de binnenvaart. Tijdens het traject leidt Arie als erkend leerbedrijf lichtmatrozen op. Hij heeft goede ervaringen met Werken op het Water. ‘Ik zie al snel of iemand geschikt is voor de binnenvaart. Het zijn goeie jongens die via WSP komen. En de begeleiding van WSP is goed, van de selectie tot het eind van de stage.’

Arie en Clement op het duwsleepschip bij de cacaofabriek.

In de binnenvaart is volop werk: in de toelevering voor bedrijven in de haven en de stad, op de rondvaart, in de binnenvaart naar andere steden en in de chartervaart. Maar het is steeds moeilijker om goed personeel te vinden. Arie: ‘In de binnenvaart kun je vaak niet elke avond thuis zijn. Dat kan in sommige binnenvaartberoepen, maar lang niet altijd.’

‘Als ik vroeg of hij de machinekamer wilde schoonmaken, dan zag ik hem de hele dag niet meer’

Voor de binnenvaart moet je dan ook een goede motivatie hebben. En dat had 47-jarige Clement Ogbonnia, die via WSP bij Arie een schakeltraject deed, wel. ‘Clement had een droom: ooit wilde hij op een schip werken, net als zijn oom in Nigeria. Maar hij werkte in de logistiek. Met het schakeltraject Werken op het Water kreeg hij de kans om de binnenvaart in te gaan.’

Machinekamer

Als eenpitter kan Arie de hulp op zijn schip goed gebruiken. En hij geniet ervan om anderen het vak te leren. Tenminste… ‘Als ik jonge leerlingen een klusje geef dan staan ze vaak na vijf minuten alweer naast me. Maar als ik Clement vroeg of hij de machinekamer wilde schoonmaken, dan zag ik hem de hele dag niet meer. Ik merkte aan alles dat hij passie voor het vak heeft. Met Clement klikte het gewoon. En dat zegt wat, want ik ben een zeurkous, heel secuur!’

Cacaobonen worden gelost bij de cacaofabriek in Zaandam.

Vaarbewijs

Er is altijd iets te doen op een schip. En daarom valt er ook veel te leren. Klein onderhoud, schoonmaken, veiligheid. Arie: ‘Touwen vastzetten, daar leer je van. Dan deed ik het een keer voor en dan zei ik: “Ga jij het maar doen”. In het begin lukte dat natuurlijk niet. Kwam ik drie kwartier later ‘s buitenkijken, stond ie daar nog steeds te gooien. Zie ik dat hij de juiste greep doet en zo. Dat vind ik dan leuk. Maar hij moest ook studeren aan boord, hoor. Bij mij heeft hij zijn klein vaarbewijs en marifoon-certificaat gehaald.’ 

‘Als je een goeie lichtmatroos wil, dan kan je deze wel aannemen’

Na zestig leerwerkdagen zit het erop. ‘Bij mij leren ze de basis. Maar omdat ik een duwsleepschip heb, en geen stuurhut, moeten ze ergens anders leren varen.’ Dus solliciteerde Clement via een advertentie in de Binnenvaartkrant op een baan als lichtmatroos bij Zandmaatschappij Twenthe. ‘Toen heb ik de schipper Wim Peggeman gebeld en die man gezegd: “Als je een goeie lichtmatroos wil, dan kan je deze wel aannemen”. Later heeft hij Dirk Dijk van WSP gebeld, omdat hij zo tevreden was. Wat ik gezegd had was precies uitgekomen.’