Varen, dat wilde Clement Ogbonnia zijn hele leven al. Vroeger, in Nigeria, keek hij al op tegen zijn oom die een boot had. Eenmaal in Nederland kwam Clement in de logistiek terecht. Tot hij een advertentie van Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) zag voor het schakeltraject Werken op het Water. Clement: ‘Het was nu of nooit.’

Schipper Arie Slagt (l) leidde Clement op tot lichtmatroos.

Een afspraak maken met Clement Ogbonnia (47) is niet snel gemaakt. Wie als lichtmatroos in de binnenvaart werkt kan namelijk zo maar een week van huis zijn. ‘Gisterenavond ben ik na een week varen van Arnhem teruggekomen naar Amsterdam. Volgende week maandag ga ik dan weer terug om de boot te lossen.’ Gelukkig wil Clement wel een uurtje van zijn zaterdagmiddag opofferen om te vertellen over zijn succesvolle carrière switch van de logistiek naar de binnenvaart. 

Schakeltraject

De vraag naar personeel in de binnenvaart is groot. Maar wie wil werken in deze sector moet een opleiding en praktijkervaring hebben. Om voor geïnteresseerde kandidaten kans op werk te creëren startte WSP daarom het schakeltraject Werken op het Water. Clement: ‘Het is een traject waarin je theorie leert en praktijkervaring opdoet. Het hele traject word je persoonlijk begeleid door WSP, van de aanmelding tot de begeleiding tijdens de stage en uiteindelijk het vinden van een baan.’

‘Ik heb zo’n geluk gehad dat ik op het schip van Arie het vak mocht leren’

Zoals veel sectoren is ook de binnenvaart een wereld op zich. Als je er wilt werken moet je de weg een beetje kennen. Clement: ‘De accountmanagers van WSP hebben veel ervaring in de binnenvaart en kennen de bedrijven goed. Dat is belangrijk om een kandidaat te kunnen matchen.’ Zo had Clement nog geen zwemdiploma. Bij het ene bedrijf kun je dan gemakkelijker terecht voor het schakeltraject Werken op het Water dan bij het andere. Uiteindelijk kon Clement stage lopen bij schipper Arie Slagt.  

Clement staat in een lading cacaobonen voor de cacaofabriek.

Vakman

Arie Slagt komt uit een schippersfamilie, kent de binnenvaart op zijn duimpje en vaart tegenwoordig met zijn duwsleepschip cacaobonen van Amsterdam naar de cacaofabriek in Zaandam. Clement: ‘Ik heb zo’n geluk gehad dat ik op het schip van Arie het vak mocht leren. Hij is een echte vakman. Hij is geduldig en kan dingen goed uitleggen. Maar hij gaf me ook de tijd om te studeren en te oefenen. ’ 

‘Sluis Hengelo, ik ben in opvaart’

Een belangrijk deel van de praktijkstudie is het behalen van het marifoon-certificaat. ‘Dan zeg je bijvoorbeeld “Sluis Hengelo, ik ben in opvaart” als je aan een sluiswacht doorgeeft dat je zijn sluis nadert.’ Bij Arie haalde Clement zijn diploma. Ook oefende hij urenlang op het werpen van een scheepstouw naar de bolder op de kade. Clement leerde touwen knopen, klein onderhoud doen, schoonmaken en alles over veilig werken. Clements ogen worden groot. ‘Je zou het niet verwachten, maar elk jaar komen er wel een paar mensen om! Laatst knapte een touw omdat iemand een schip niet goed aan wal legde. Pats! Als zo’n touw je raakt kun je gewond raken of in het water vallen.’

Binnenvaartkrant

Leerling en leermeester konden het goed met elkaar vinden. Aan de houten tafel in de kajuit van het schip bespraken Arie en Clement het werk en het leven. ‘Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Ik wilde doorleren in een ander bedrijf, en een baan. Op tafel bij Arie lag altijd de Binnenvaartkrant. Daarin zag ik een advertentie voor een baan bij Zandmaatschappij Twenthe. Arie belde de schipper, Wim Peggeman, en zei dat hij mij moest aannemen. En zo gebeurde het.’

‘De binnenvaart is nooit saai. Je werkt buiten, in de natuur, en komt op veel verschillende plaatsen’

Werken als lichtmatroos op de binnenvaart is voor Clement als een droom die uitkomt. ‘En mijn werkgever betaalt ook nog eens mijn opleiding. Dat vind ik echt bijzonder.’ De onregelmatige werktijden en het vele reizen neemt Clement voor lief. Al heeft hij een vrouw en twee kinderen. ‘Een doorsnee week in de binnenvaart is nooit saai. Je bent veel buiten, in de natuur. En je komt op veel verschillende plaatsen. Geweldig toch!’ Uiteindelijk wil Clement doorgroeien van lichtmatroos via matroos en stuurman naar schipper. ‘Maar eerst ga ik mijn diploma Binnenvaart 2 halen.’