Met het programma Learning for Life leidt internationale drankproducent Diageo werkzoekenden op tot bartender. Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) verzorgt de werving en begeleiding van kandidaten. Bij Café de Paris op het Amsterdamse Rokin zijn ze maar wat blij maar met hun vers geschoolde bartender. ‘Ismaël is sociaal, leergierig en goudeerlijk.’

Op een druilerige herfstmiddag is het fijn aanschuiven in het sfeervol verlichte Café de Paris. Aan tafel: Athanasia Kanli en Tim Rietmeijer, respectievelijk Head of Corporate Relations en Accountmanager van Diageo. En zodra hij de drankjes heeft ingeschonken komt ook Barmanager Roel Nolte erbij zitten. Athanasia steekt meteen van wal: ‘Als internationaal drankproducent wil Diageo dat drank in een prettige omgeving en op een verantwoordelijke manier wordt geconsumeerd. Daarom leiden we werkzoekenden op om met onze producten te werken.’

‘Gat’ in de markt

Dat er veel behoefte is aan bekwaam personeel, dat ziet Tim in de dagelijkse praktijk van zijn klanten. ‘Veel horecazaken worstelen met een tekort aan goed opgeleide mensen.’ Aan de andere kant van de markt zijn er, zo weet WSP, voldoende kandidaten die in de horeca zouden willen werken, maar niet voldoende gekwalificeerd zijn. Een ‘gat’ in de markt, zou je kunnen zeggen. En daarvoor heeft Diageo een inmiddels succesvolle oplossing gevonden. Athanasia: ‘Met ons wereldwijde programma Learning for Life leiden wij kandidaten in tien weken op tot professioneel bartender.’

In 2016 startte Learning for Life in Amsterdam. Sinds 2018 werkt Diageo voor het programma nauw samen met WSP. Athanasia: ‘Samen met WSP begeleiden wij de kandidaten gedurende het traject. Dat begint al bij de werving. WSP benadert werkzoekenden, organiseert voorlichtingsdagen en selecteert kandidaten op onder andere motivatie, ervaring en fysieke gesteldheid. Wie geschikt is bevonden is van harte welkom bij de opleiding.’

Van koffie tot cocktails

De kandidaten doorlopen drie fases: een opleiding, een stage en vervolgens solliciteert de kandidaat bij een café, restaurant of hotel. In de opleiding, aan de Isaac Academy voor Bar & Hospitality Training, leren kandidaten alles over het beroep van bartender. Athanasia: ‘Van koffie tot cocktails, van verantwoorde alcoholconsumptie tot sociale skills: alle basiskennis en -vaardigheden komen aan bod. Daarmee worden de kandidaten klaargestoomd voor een stage bij een van onze klanten.’

Café de Paris is een van de horecabedrijven die met succes een stagiair een werknemer zag worden in het Learning for Life programma. Manager Roel: ‘Wij waren meteen enthousiast over Ismaël. Hij is erg leergierig en sociaal. Dat zijn belangrijke eigenschappen. In vier weken kun je namelijk niet alles leren over het vak. Dat leer je vooral in de praktijk. Een sociaal karakter is echter minder makkelijk aan te leren. Sociaal ben je, of je bent het niet. Ismaël heeft dat gevoel voor mensen.’

Vergadercultuur

Naast lof over Ismaël heeft Roel ook nog wel een mooie anekdote over de Nederlandse vergadercultuur. ‘In onze teamvergadering, die uitliep tot 2,5 uur, zei hij opeens: Ik ben er wel klaar mee, en liep bloedserieus naar buiten, hahaha! Dat eerlijke kan ik wel waarderen. Blijkbaar was hij niet gewend om zo lang te overleggen. Naderhand heb ik hem uitgelegd dat vergaderen er nu eenmaal bij hoort.’ Zo heeft elke kandidaat zijn of haar inbreng, weet Athanasia. ‘Uiteindelijk krijgt meer dan 70 procent een baan.’

Als bedrijf verantwoordelijkheid nemen, een succesvolle keten van werving, opleiding én plaatsing in de horeca creëren, en daar vervolgens zelf de vruchten van plukken: een knap staaltje MVO-beleid. Athanasia: ‘Er gaan veel uren en middelen in zitten. Maar inmiddels hebben we wereldwijd al 140.000 bartenders opgeleid. Daarmee bieden we kansen voor werkzoekenden en maken we het verschil.’ Tim: ‘Als producent hebben we er baat bij dat onze dranken kundig én veilig geschonken worden. Bovendien bieden we onze klanten een meerwaarde door naast onze producten ook opgeleid barpersoneel te leveren. Deze samenwerking levert iedereen iets op.’

Meer informatie? Neem contact met ons op via 0800 5252525 en vraag naar Rob Smits.