Met een brede grijns nam Omar Bah op vrijdag 5 april zijn diploma van de Retail Academy in ontvangst. En al krijgt collega Arnold Eckenhausen pas volgende week zijn ‘papiertje’, beide heren zijn al volop aan de slag bij een tankstation. Dankzij dit initiatief van Total, Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) en DITIS HR krijgen mensen die niet makkelijk aan werk kunnen komen de kans om te proeven aan een retail-omgeving én uitzicht op een baan.

Omar Bah (41) kwam twaalf jaar geleden van Gambia naar Nederland en ging aan de slag in de schoonmaakbranche. Bah: ‘Ik wilde wel eens wat anders, maar zonder diploma’s is het lastig om ander werk te vinden. Ik sta als Afrobeat-zanger en djembéspeler nog wel eens op een festival. En ik heb ook kort als fondsenwerver gewerkt. Maar dat is het wel.’ Tot hij op een dag thuiskwam uit zijn werk en zijn oog viel op een vacature voor een tankstationmedewerker bij Total. ‘Ik solliciteerde en vijf minuten later kreeg ik een telefoontje. Ik kon het niet geloven: ik mocht meteen komen!’

Je droom achterna

Er volgde een gesprek met HR dienstverlener Bjørn Gallée van DITIS HR, en met Omar Garrah, de praktijkcoach van Total. ‘Ik vertelde dat ik sociaal ben, graag met mensen werk, en dat ik graag meer uitdaging wilde. Nou, die kon ik krijgen! Bjørn en Omar zeiden dat je nooit op moet geven en moet blijven zoeken naar kansen. En die kans kreeg ik bij Total.’ Bah ging vervolgens aan de slag in het leerwerktraject van de Retail Academy. Hij leerde er in vier dagen praktische skills zoals kassabeheer en productkennis, maar ook soft skills zoals omgaan met klanten en verkooptechnieken. ‘Ik schreef alles wat ik leerde van mijn collega’s en praktijkcoach op. Dat hielp enorm.’

Ook personeel opleiden? WSP helpt bij het opzetten van een leerwerktraject
De feestelijke opening van de Retail Academy met v.l.n.r. Niels Tap (Total), Bjørn Gallée (DITIS HR), Geert Houbrechts (Retail Academy) Selma Nijhof (WSP) en Haico Herbert (Servauto NL)

Wie de vrolijke en gedreven nieuwe medewerker in actie wil zien, moet bij Total Flierbos in Amsterdam-Zuidoost komen tanken. Op de vraag of hij het naar zijn zin heeft in zijn nieuwe baan, antwoordt Bah: ‘Ja man! Mijn manager Frank is een geweldige man en ik heb een leuk team. Ze hebben mij ontzettend geholpen.’ Het belangrijkste dat hij heeft geleerd, is dat je niet bang moet zijn om te leren. ‘Dat wil ik nu ook uitdragen naar andere mensen. Je moet je droom achterna gaan. Wat mijn droom is? Stationsmanager worden!’

Een aangepast takenpakket

Collega Arnold Eckenhausen (51) zat voor zijn avontuur bij de Retail Academy al jaren thuis. Hij werkte in het speciaal personenvervoer, maar raakte zijn baan kwijt en door zijn diverse arbeidsbeperkingen vond hij maar geen nieuwe functie. Eckenhausen is moeilijk ter been en heeft wat langer dan gemiddeld nodig om kennis tot zich te nemen. Een paar maanden geleden kwam hij via WSP in contact kwam met de Retail Academy. ‘Nu werk ik bij Total Kadoelen in Amsterdam-Noord. Ik heb een aangepast takenpakket en kan op mijn eigen tempo leren.’

Ook personeel opleiden? WSP helpt bij het opzetten van een leerwerktraject
Arnold Eckenhausen staat dankzij zijn werk weer vrolijker in het leven.

Wat Eckenhausen leuk vindt aan zijn werk is dat hij een divers takenpakket heeft. ‘Het ene moment ben ik aan het vakkenvullen en het andere moment loop ik weer een rondje buiten om zwerfvuil op te ruimen. Op dit moment leer ik de kassa te bedienen.’ Het belangrijkste vindt Arnold het contact met zijn collega’s. ‘Het is zo fijn om weer een doel in mijn leven te hebben en onder de mensen te zijn. Ik werk in zo’n gezellig team. Dankzij mijn werk sta ik weer vrolijker in het leven.’