Jan Riedijk is trots op de omslag van het bedrijf twee jaar geleden. ‘We zijn nu nog mensgerichter én veel commerciëler. Een gouden combinatie!’ Ze zijn gestart met het werven van verkoopmedewerkers in samenwerking met het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Nu blijken ze goud in handen te hebben: ‘Weet je wat het is, onder de werkzoekende ouderen zitten veel managers uit verschillende branches. Van hun ervaring kunnen wij veel leren!’

Personeelstekort

‘Total Nederland heeft 350 Total-tankstations, waarvan ongeveer 100 met eigen personeel. Een organisatie met 825 collega’s. En daar ben ik HR-manager van. Het grootste deel van onze mensen staat op de pomp. De laatste twee jaar werd het steeds moeilijker om personeel te vinden. Er moest iets gebeuren.’ Zo startte in Amsterdam afgelopen jaar de pilot in samenwerking met het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) en DITIS.

85% van de kandidaten blijft

Total wilde de totale verantwoordelijkheid voor dit project bij één persoon neerleggen. Dat is Bjørn Gallée van DITIS geworden. ‘Eigenlijk is hij de spin in het web,’ vertelt Riedijk. ‘Hij onderhoudt contact met WSP voor de selectie van kandidaten, en hij werkt de kandidaten in op de werkvloer. Wij betalen DITIS voor deze extra service.’

Over de aanpak is Riedijk zeer te spreken. ‘Bjørn is een jonge ondernemer met meerdere universitaire diploma’s, en hij kwam zelf twee weken op verschillende tankstations werken. Hierdoor heeft hij een helder beeld van wat het werk inhoudt. Hij weet dus ook precies welke kandidaten hij moet hebben. Daar plukken wij nu de vruchten van. 85% van de nieuwe collega’s blijft in dienst.’

Hassan El Bakkari

Vooroordelen

Onder de nieuwe collega’s zijn opvallend veel ouderen. ‘Mensen van boven de vijftig worden bijna niet meer uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Wij doen dat nu dus wel, want zij nemen heel veel ervaring mee. Collega’s waren in het begin argwanend. Zij gaven in eerste instantie de voorkeur aan jongere collega’s, die zijn sneller ingewerkt. Ouderen moet je iets meer de tijd geven, maar eenmaal ingewerkt gaat het super goed. En dan blijken het hele waardevolle collega’s te zijn.’

Een van de meest waardevolle krachten

Oudere medewerkers moet je even de tijd geven, vertelt Jan Riedijk. ‘Hassan El Bakkari is een perfect voorbeeld. Hij had in het begin moeite om het tempo bij te benen. Als iemand sigaretten kocht, dan was hij best lang aan het zoeken naar het juiste pakje. Dankzij de begeleiding is hij gebleven, en nu is hij een van de meest waardevolle krachten. Hij is leraar geweest in de wijk en kent bijna iedereen die komt tanken.’

Wegens succes verlengd

Na een succesvolle eerste fase besloot Total om ook teammanagers te gaan werven. ‘Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook wel spannend vond, maar het gaat geweldig! We hebben goud in handen. Want onder werkloze ouderen zitten veel managers uit verschillende branches, en die nemen ervaring mee. Roosters maken, het inrichten van de shop, het bijhouden van de winkelvoorraad. Daar kunnen wij van leren!’

Nieuwe koers

De samenwerking met WSP was onderdeel van de nieuwe mensgerichte koers van Total. ‘We spreken bijvoorbeeld niet meer over klanten, maar over gasten. En niet over personeel, maar over collega’s. Waarom we dat doen? We geloven dat een menselijke benadering ons commercieel succes zou opleveren. En dat blijkt nu ook wel. Eigenlijk is het heel logisch, want onze verkoopmedewerkers zijn het gezicht van ons bedrijf. Zij maken het onze gasten naar de zin.’

Lees ook het interview met Nico en Hassan

Dankbaar voor de kans en de begeleiding