Ruim tweehonderd werkgevers stromen de zaal binnen, en dat past maar net. Van Marnix Geus hebben de meeste mensen nog niet gehoord. En dat is maar goed ook, want zijn verhaal zorgt voor nieuwe inzichten onder werkgevers tijdens deze Inspiratiedag. ‘Wij zeggen in ons bedrijf al jaren people before profit. Maar nu krijgt het een nieuwe inhoud,’ zegt een werkgever. 

Sociaal, gelukkig en een beetje verliefd

Marnix Geus houdt ervan om dingen plat te slaan, terug te brengen tot de kern. Zijn kinderen helpen hem daarbij. ‘Ik vertelde dat ik zou spreken voor een zaal werkgevers met een warm hart. Dus ik vroeg ze wat een warm hart eigenlijk is. Mijn zoon van negen jaar oud dacht na en zei: “Sociaal.” Daarna lachte hij ongemakkelijk, want dat is nog best een moeilijk woord voor hem. Mijn dochter van zes dacht aan “gelukkig” en zelfs “een beetje verliefd.”

Wees lief voor de stad en voor elkaar

Als voorbeeld neemt Geus de stad Amsterdam. De drie Andreaskruisen staan voor de kernwaarden van Amsterdam: Barmhartig, heldhaftig en vastberaden. ‘Maar ik ben wel benieuwd welk gedrag daar dan onder ligt? Dus ik belde met de afdeling communicatie van de gemeente en vroeg: “Hoe willen jullie de stad zien?” Zij kwamen terug met de woorden van Van der Laan: “Wees lief voor de stad en voor elkaar.” Met andere woorden: barmhartigheid – zeg maar gerust warmhartigheid – is de meest prominente kernwaarde van Amsterdam.’

Een zaal vol werkgevers met een warm hart

Gouden tip: Selecteer op jouw kernwaarden

‘Net als de stad hebben ook bedrijven een rijtje kernwaarden. Maar kloppen die wel?’ Geus citeert managementgoeroe Verne Harnish: ‘Je kunt een prachtige rij kernwaarden maken van hoe je wil zijn. Maar je bedrijf is er al, dus die kernwaarden zijn er ook al lang.’ Geus heeft dus besloten om in zijn toenmalige bedrijf Het PR Bureau gewoon te observeren welke kernwaarden er leefden. ‘Op basis van de mooiste waarden hebben we nieuw personeel geworven.’

Hoe? Functieprofielen de deur uit

Opeens bleek dat mensen met dezelfde kernwaarden niet altijd de mensen zijn met de beste vaardigheden of de beste cv’s. ‘Maar dat geeft niet!’ zegt Geus. ‘Vaardigheden kun je leren. Kernwaarden niet. Die zitten in je DNA en je DNA kun je niet veranderen.’ Geus zag zijn bureau veranderen: ‘We hadden geen functieprofielen meer nodig. En zijn gaan werven op die waarden. Met als gevolg dat de werkvloer steeds diverser werd.’

Resultaat: Een divers team met meer slagkracht

‘Die diversiteit was hartstikke welkom! Ons bureau bestond eerst voor tachtig procent uit hockeymeisjes uit de betere milieus die communicatiewetenschappen hadden gestudeerd. Toen we besloten meer op kernwaarden te selecteren ontstond er een veel diverser team. Dit team nam veel creativiteit en nieuwe klanten met zich mee. En dwars door de crisis heen beleefde Het PR Bureau haar beste jaren.’

Drie tips voor een gezonde bedrijfscultuur

‘Selecteren op kernwaarden is wat mij betreft gezond voor elk bedrijf,’ vertelt Geus. ‘Maar een gezonde bedrijfscultuur behouden is wel hard werken.’ Daarvoor heeft Marnix Geus drie tips:

  1. Bedenk dat je als werkgever de kans hebt om de favoriete leraar van je werknemers te worden. Je weet wel, die van vroeger, die het talent wel in je zag en je stimuleerde.
  2. Wat ook helpt is na te denken over wanneer je op je oude dag in je schommelstoel zit en trots terugkijkt op je leven. Welk gedrag en welke acties zijn daar nu voor nodig?
  3. Een mooie cultuur bereik je door te streven naar een triple bottom line. Dus niet alleen profit, maar ook people – je personeel! – en planet – de toekomst! Als die drie met elkaar in balans zijn ben je altijd dichterbij de zin, de echte bedoeling van je organisatie.

Geïnspireerd naar huis

‘Zelf dacht ik bij een werkgever met een warm hart meteen aan Greyston Bakery. Waar ze zeggen: “We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people.” Ze geven juist mensen met een afstand tot werk een kans. Mensen die bijvoorbeeld de taal slecht spreken, die in de gevangenis hebben gezeten, en geen werkervaring hebben. Ex-crimineel Dion vertelt over de kans op werk die hij kreeg en wat het hem heeft gebracht. Ook bij Greytson kijken ze niet naar het cv of naar vaardigheden. Met als effect dat je mensen als Dion een nieuwe kans geeft. Die ze anders niet zouden krijgen.

People before profit

De zaal loopt met een barmhartig hart leeg. Dat blijkt wel uit de reacties:

  • ‘Ik denk alleen nog maar aan die schommelstoel. Ik wil later trots terugkijken op de relaties die ik heb opgebouwd. Met mijn familie en vrienden. Maar ook met collega’s. Ik wil trots zijn op de baas die ik ben geweest.’
  • ‘We hebben net een nieuwe collega. Hij past perfect in het functieprofiel. Maar nou hoor ik dat we dat moeten loslaten. Haha! Maar, Marnix Geus heeft wel gelijk, want deze jongen is precies zoals ik, en mijn andere collega. Ik weet wel waar ons personeelsuitje volgende maand over gaat!’
  • ‘Wij zeggen in ons bedrijf al jaren people before profit. Maar nu krijgt het een nieuwe inhoud.’