BMW wil invulling geven aan de Participatiewet. Na een arbeidsanalyse zijn er afgelopen jaar vier kandidaten bij BMW gestart. Hoe gaat het nu? We spreken personeelsmanager Ria Theuvenet. Soner Kardes (45) schuift ook aan, hij is de vaste chauffeur voor de onderdelendienst bij BMW Amsterdam.
Meteen gepromoveerd
‘Soner is een uitzonderlijk exemplaar hoor.’ Ria loopt over van trots, en Soner ook. ‘Hij kwam binnen als autowasser en pakte steeds meer taken op. Eerst archiefwerkzaamheden, vervolgens deed hij ook testritten en toen onze vaste chauffeur met pensioen ging nam Soner langzaam zijn baan over. Soner had al ervaring als koerier, hij kent Amsterdam op zijn duimpje, dus het was heel vanzelfsprekend dat hij zijn werk overnam.’
Functie op maat
De flexibiliteit die Soner heeft, heeft BMW ook. Ze hebben feitelijk een functie gecreëerd op maat voor Soner. ‘Dat werkt twee kanten op,’ zegt Theuvenet. ‘Hij doet waar hij goed in is, en daar hebben wij profijt van! Soner is leergierig en pakt continu extra werk op.’ Tijdens het gesprek kijkt Ria hem aan en spreekt luid en articuleert nadrukkelijk. Zijn gehoor is beperkt, maar op deze manier kan hij alles volgen.
Het verhaal van Soner
‘Voordat ik bij BMW kwam was ik anderhalf jaar werkloos,’ vertelt Soner. Werkloos zijn is zwaar,’ zegt hij. ‘Mijn gezin is afhankelijk van mijn inkomen, maar ik kwam geen stap verder.’ Na ruim honderd sollicitatiebrieven zocht hij hulp bij de gemeente.
‘Eindelijk werd ik uitgenodigd voor gesprekken. Maar steeds kwamen er tien of twintig kandidaten op gesprek en werden er twee of drie geplaatst. Dus toen ik bij BMW kwam was mijn eerste vraag: “Hoeveel mensen hebben jullie uitgenodigd voor deze functie?” “Alleen jou,” zei Ria toen. Je begrijpt hoe ik me voelde toen ik de baan ook nog kreeg.’
De realiteit van de Participatiewet
Van de vier geplaatste kandidaten werken er momenteel nog twee bij BMW. ‘ Dat is ook de praktijk van de Participatiewet,’ zegt Ria. ‘Het is niet altijd makkelijk. We zijn een premium merk en alle collega’s moeten dat uitstralen. Mijn collega van BMW Den Haag is al een jaar op zoek naar een goede magazijnmedewerker, maar tot nu toe hebben ze geen match.’
‘Wij hebben ook missers gehad hoor. We hadden een keer een kandidaat die wilde meteen hogerop. En dat lag niet echt binnen zijn vermogen. Dan moet je afscheid nemen. Met deze doelgroep is het trial and error. Soms werkt het en soms niet, maar we zetten ons altijd 100% in voor een goede match.’
Waarom werken met arbeidsbeperkten?
Het aannemen van mensen uit de doelgroep arbeidsbeperkten kost extra tijd en aandacht. ‘Waarom we dan toch arbeidsbeperkten aannemen bij BMW? Dat is heel simpel, onze kernwaarden zijn warmte, passie en eerlijkheid. Het zou niet kloppen als deze mensen niet welkom zijn bij BMW. Daarnaast willen we gewoon voldoen aan de Participatiewet.’
Lees ook: De praktijk van de Participatiewet – BMW