Vincent Kreileman is leidinggevende bij geodetisch ingenieursbureau Facto Geo. “Ik werd gebeld met de vraag of de vacature voor landmeetkundige nog vacant was. Die zijn moeilijk te vinden momenteel. Dus daar stonden we wel voor open.”

Het voelde meteen goed

De kandidaat, Mohamad Khallouf bleek statushouder te zijn. Een Syrische vluchteling met een Nederlandse verblijfsvergunning. Ik had vooraf wel wat bedenkingen, maar toen ik Mohamad ontmoette voelde het meteen goed. Hij spreekt erg goed Nederlands en is ontzettend gemotiveerd. Hij had mijn vertrouwen meteen gewonnen.”

Een streng sollicitatiegesprek

Vincent zag het al snel zitten, maar zijn collega was kritischer. “Hij heeft Mohamad het vuur aan de schenen gelegd tijdens het sollicitatiegesprek. Hij wilde weten of zijn Nederlands goed genoeg is. En toen we hoorden dat hij geen Nederlands rijbewijs had, was dat wel een minpuntje. Onze afdeling personeelszaken heeft met het detacheringsbureau afgesproken dat we allebei de helft daarvan bekostigen. Gelukkig was het rijbewijs snel binnen, hij had immers een Syrisch rijbewijs, feitelijk kon hij al rijden.”

Gert Duijts over werken met een statushouder: 'Voor Mohammad enkel respect.'

Investering

Inmiddels werkt Mohamad al zes maanden bij Facto Geo. Hij heeft veel samengewerkt met senior landmeetkundige Gert Duits: “Binnenkort kan hij alleen op pad. Dat is voor de werkgever aantrekkelijk, want hij kan per meettoestel maar één landmeetkundige in rekening brengen.”

Een investering die Factor Geo bij elke nieuweling doet, maar in dit geval kwam het extra goed uit ook vanwege de cultuurverschillen op de werkvloer. “Mohamad is ontzettend beleefd. En daar maken de anderen snel misbruik van. In ons vak moet je van je af kunnen bijten. Deadlines in twijfel trekken en geen werk in je schoenen laten schuiven.”

Enkel respect

“Of het de investering waard is? Natuurlijk! Leef je eens heel even in zijn situatie in… Hij heeft zijn thuisland en iedereen die hem dierbaar is achterlaten. Ga d’r maar aan staan. Ik heb enkel respect voor die jongen. Hij spreekt erg goed Nederlands, heeft zijn rijbewijs gehaald. En ook toen hij zijn rijbewijs nog niet had stond hij elke ochtend om 7.00 uur op de bouwplaats, plekken waar je niet zomaar met openbaar vervoer kunt komen. Zo’n werknemer moet je koesteren.”

Lees ook het interview met Mohamad Khallouf:
Na vijf jaar vluchten eindelijk een baan.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save