Stephan Dijkstra van SC Johnson vertelt…

8 april 2013

Stephan Dijkstra is HR Officer van SC Johnson. Hij werkt bij de Nederlandse vestiging van deze Amerikaanse organisatie. SC Johnson produceert schoonmaakmiddelen en luchtverfrissers die we allemaal wel kennen: Glade, Mr. Muscle, Brillo, Shout en Pledge bijvoorbeeld. Voor Nederlandse begrippen is het eigenlijk een vrij kleine organisatie.

Er werken ongeveer 300 mensen op het terrein waar voornamelijk producten gemaakt worden. Wereldwijd werken er 15.000 mensen bij SC Johnson. Tot hun klanten behoren onder andere de grote supermarktketens en drogisterijen als Carrefour, Albert Heijn, Tesco en Kruidvat.

SC Johnson is een echt familiebedrijf waar inmiddels de vijfde generatie aan het roer staat. En dat het een familiebedrijf is merk je. Vanaf de start in 1886 zit sociaal verantwoord bezig zijn en goed zijn voor de mensen die voor je werken in ons DNA. Wij zijn goed voor onze mensen en voor onze omgeving en daar hoeven we niets voor terug. Ons bedrijf is commercieel en daar zit een sociaal sausje over heen. Dat is vanuit HR soms lastig uit te leggen, wat dat dan precies is maar het leeft bij al onze mensen. Bij ons zit het dus gewoon in ons DNA.


Waarom zit u in de Raad van Advies, wat was uw motivatie?
Ik wil graag de band tussen profit en non-profit versterken. Je kunt natuurlijk klagen over wat niet werkt, maar als je gevraagd wordt om daar een bijdrage aan te leveren zodat er een beter begrip komt, dan moet je ook ja zeggen en meehelpen. Mijn persoonlijke motivatie is processen te verbeteren zodat zowel werkgevers als WSP daar beter van worden. Ik vind het leuk om het WSP daarin te adviseren. Ik ben niet van het klagen en het niet doen. Klantgerichtheid en efficiency zitten bij ons ingebakken en dat is leuk om over te brengen en te delen.


Hoe ziet u uw rol als lid van de Raad van Advies?
Ik zit regelmatig bij netwerkbijeenkomsten met collega P&O-ers en in gesprekken hebben overheidsorganisatie dan toch nog regelmatig een negatief imago. Ik wil mijn collega bedrijven enthousiasmeren om eens te kijken naar hoe je daar dan zelf een bijdrage aan kan leveren. Er is veel onbekendheid bij collega’s op HR gebied over hoe organisaties als het WSP werken. Wij hebben ervaring bij het vervullen van vacatures dan kijken we altijd of er werklozen zijn. Dat is wel een bewuste keuze. Er zitten onverwachte diamanten bij. Wij vinden het erg belangrijk om die doelgroep weer aan het werk te krijgen. .


Wat kan het Werkgeversservicepunt in uw ogen betekenen voor werkgevers?
Ik denk dat het de kracht is dat een bedrijf één aanspreekpunt heeft en in de toekomst processen gestroomlijnder gaan en ook klantgerichter. Minder van het kastje naar de muur. Ik merk nu de voordelen van één aanspreekpunt. Wij zitten zelf in de gemeente Ronde Venen en zitten ook dichtbij andere gemeentes als Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen. Daardoor kregen wij van vele kanten informatie en vragen. Nu merken wij dat de vragen gestroomlijnder gaan en van één punt komen. Het WSP kan meer de richting van langdurige samenwerking met bedrijven op. Dat het niet verplicht is maar dat je het samen ook echt wil en kijkt naar mogelijkheden en oplossingen.


Benieuwd naar de andere leden van de Raad van Advies? Lees de interviews hieronder.

De WSP samenwerkingspartners:

AM match
Pantar
Uithoorn
De Ronde Venen
Ouder-Amstel
Haarlemmermeer
Diemen
Amsterdam
Amstelveen
Aalsmeer
UWV
AM match, Pantar, Uithoorn, De Ronde Venen, Ouder-Amstel, Haarlemmermeer, Diemen, Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, UWV