HR consultants van Zeeman, Kijkshop en Albert Heijn hebben een masterclass gegeven aan de medewerkers van het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Tijdens deze masterclass werd stilgestaan bij de arbeidsmarktontwikkelingen, de beroepen in de detailhandel en welke competenties daarbij gevraagd worden door de werkgevers. Zodoende kregen de WSP medewerkers een goed beeld van de wensen en eisen voor nieuw personeel in de detailhandel.


Zeeman
Roxanne van den Berg, HR-adviseur bij Zeeman: “We hebben doorgroeien en ontwikkeling van ons personeel hoog op de agenda staan. Met de zeemanschool investeren we in onze medewerkers en heeft iedere medewerker perspectief op een leidinggevende functie.” In het selectieproces houdt Zeeman vooral rekening met de flexibiliteit van medewerkers. “We willen graag dat onze medewerkers overdag werken, maar ook in het weekend en tijdens koopavonden. Daarnaast kan het zijn dat de werklocatie verandert. Ook hier moet ons personeel flexibel in zijn”, vertelt Roxanne van den Berg. “Werkervaring in de detailhandel is niet noodzakelijk en oudere medewerkers zijn net zo welkom als jongere medewerkers. Maar het werk is fysiek wel zwaar omdat je de hele dag staat.”


Kijkshop
Astrid Visser, Regio Coördinator bij Kijkshop: “De eerste selectie vindt plaats via een online sollicitatie. Hierbij wordt vooral gelet op opleiding en/of werkervaring in de detailhandel. Heeft de sollicitant dit niet dan is de kans klein dat je door deze selectie heen komt.” Voor Kijkshop is de motivatie tijdens de eerste selectieronde nog niet zo belangrijk. “Tijdens het gesprek met de filiaalmanager wordt pas gekeken of de motivatie uit de sollicitatiebrief overeenkomt met de motivatie van de persoon tijdens het gesprek”, vertelt Astrid Visser. “Er wordt hierbij vooral gelet op non-verbale communicatie en competenties zoals dienstverlenende instelling, accuratesse en flexibiliteit. Ook is flexibiliteit qua werktijden en werklocatie een belangrijk vereiste.”


Albert Heijn
Zaid Aadroun, Recruitment Business Partner bij Albert Heijn (AH), begon met een toelichting op de verschillende AH winkelsoorten. “Elk type winkel vereist een ander type verkoopmedewerker met andere competenties. Bij een to-go filiaal bijvoorbeeld hebben we zelfstandige medewerkers nodig die zelf in kunnen schatten waar ze op welk moment nodig zijn. In een reguliere vestiging liggen deze verwachting wat minder hoog.” Verder vertelde Zaid Aadroun over de verschillende verkoopfuncties en de benodigde competenties. “We hebben veel jonge medewerkers in dienst zonder relevante werkervaring. De opleiding weegt in het selectieproces minder zwaar dan hun onderbouwde motivatie.” Volgens Albert Heijn zorgt de huidige economie voor een groter aanbod aan potentiële medewerkers dan nodig is.