Gerrit Spijker is Vestigingsmanager van Connexxion Taxi Services voor de regio Amsterdam. Zo’n 750 chauffeurs vervoeren dagelijks leerlingen, gehandicapten en ouderen in de Regio Amsterdam, Zaanstad en Amstelveen. Zijn personeel is ‘de schakel tot succes’.
Gerrit Spijker (54) begon op 22-jarige leeftijd als buschauffeur bij het toenmalige Centraal Nederland. Binnen het bedrijf heeft hij zich ontwikkeld tot de manager die hij nu is. Hij is een echte ‘people manager’ en geniet ervan om samen met zijn personeel te zorgen dat Connexxion Taxi Services kwalitatief goed vervoer levert. Gerrit Spijker: ‘Personeel is het belangrijkste kapitaal dat we hebben, de schakel tot succes. Een auto kun je kopen maar een goede chauffeur die goed met mensen om kan gaan vind je niet zomaar. Veel van onze mensen in het leerlingenvervoer hebben hun bus voor de deur staan. Je moet er dus zonder meer op kunnen vertrouwen dat zij ’s ochtends op tijd bij de leerlingen zijn.’
Kansen geven
‘Uit onze wervingscampagne blijkt dat er veel geïnteresseerden zijn voor een baan als personenvervoerder. We kennen een lange selectieprocedure waarin helaas vaak duidelijk wordt dat veel sollicitanten niet voldoende gemotiveerd zijn of niet beschikken over de juiste competenties. Maar bij Connexxion krijgen mensen die echt willen een kans,’ zegt Gerrit Spijker.
‘Zo werkt bij ons een chauffeur die nu zijn leven weer op orde heeft, maar tot voor kort enkele jaren dakloos was. Toen hij bij ons kwam solliciteren hebben we wel hele duidelijke afspraken met elkaar gemaakt. De man heeft de kans die we hem gaven met beide handen aangegrepen. Hij is gegroeid tot een medewerker waar ik op kan bouwen. Ook kijken we samen met medewerkers hoe we ze een plek kunnen geven die beter bij ze past. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld switchen naar andere functies.’
Doorstroom personeel
Connexxion Taxi Services, onderdeel van Connexxion en bekend van onder meer de streekbussen en de Fast Flying Ferry, kent binnen het bedrijf een doorstroom van personeel van het leerlingenvervoer (arbeidscontract van maximaal 20 uur per week) naar ouderen- en gehandicaptenvervoer (arbeidscontracten tot 40 uur per week). Mede omdat Connexxion een groeiende organisatie is, blijft er altijd vraag naar nieuw personeel. Het bedrijf heeft een eigen wervingscampagne, maar werkt ook samen met het WSP bij het werven van personeel. Voor de opleidingen is er de Connexxion Academy en wordt er samengewerkt met opleidings- en re-integratie-instellingen.
Selectieprocedure
‘Het vervoeren van personen is een vak waarvoor je bij ons ook een volwaardig mbo-diploma kunt halen. We rijden vaak met mensen die een beperking hebben en zorg nodig hebben. Daarom is het belangrijk dat ons personeel zich betrokken voelt bij deze mensen. Nieuwe medewerkers leiden we op tot chauffeur personenvervoerder. Ze beginnen met een zogenaamde BBL-opleiding (Beroepsbegeleidende leerweg) van 15 maanden. De vakken die nodig zijn om te kunnen beginnen met rijden zijn na twee maanden afgerond. Vanaf dat moment mogen ze écht gaan werken. Maar ze zijn dan nog geen volwaardig chauffeur. Dat volgt al rijdend en lerend in de maanden daarna.’
Volgens Gerrit Spijker biedt de samenwerking met WSP resultaat. ‘Onlangs hebben we een baneninformatiemarkt gehouden voor mensen met een uitkering. In totaal hebben 21 kandidaten kennisgemaakt met ons werk. Hiervan zijn negen personen geschikt om de chauffeursopleiding te volgen. Negen anderen zijn dat nog niet, maar die bieden we wel een participatieplaats aan. Zij gaan bij ons werkervaring opdoen en tegelijkertijd gaan wij hun taal en rijvaardigheid verbeteren. Met drie kandidaten kunnen we helaas niet verder. Ons motto is dat we investeren in mensen en deze goed begeleiden in hun nieuwe werk.’